Köpvillkor för Memoria USB-minnen

  • Företaget HB Memoria benämns även som bara Memoria eller vi.

  • Kunden benämns även som du, dig och ni.

  • USB-minnen benämns även som varan eller varorna.

För att handla på Memoria måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga person-och företagsuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. En fraktkostnad tillkommer för varje beställning, kostnaden beror på vikt samt val av leveranssätt (express eller ekonomi).


Pris

Samtliga angivna priser är exklusive moms och frakt. I priserna ingår ej några andra lösningar som Memoria erbjuder.


Prisgaranti

Som leverantör till nordiska, europeiska och amerikanska företag strävar Memoria att erbjuda de lägsta priserna utan att kompromissa på kvalitet. Denna prisgaranti gäller samtliga av våra över 200 olika modeller. Skulle du som kund hitta samma USB-minne billigare hos någon annan leverantör erbjuder vi samma vara till ett lägre pris. Prisgarantin innefattar enbart produkter som säljs av inhemsk svensk producent (säljare) som tydligt publicerar sina erbjudanden via webb eller tryckt material och de är lätta att få fram. Prisgarantin gäller vidare enbart för exakt likadan produkt och kvantitet under ordinarie pris. Prisgarantin gäller före godkännande av order. Memoria har rätt att dra tillbaka detta erbjudande utan varsel. Se prisgaranti policy.


Varuprover

Memoria erbjuder intresserade att få hem ett varuprov. Detta innebär att vi på Memoria skickar det USB-minne/n som intresserar så att du som kund får känna på produkten. Memoria levererar varuprover såtillvida att USB-minnet som efterfrågas finns i lager och är tillgängligt för omedelbar leverans. Varuproverna innefattar enbart USB-minnen utan tryck. Varuproverna är “dummy-samples”. Memoria har rätt att dra tillbaka detta erbjudande. Se varuprov policy.


1. Levranstid

Leveranstiden är 2-4 veckor från det att kunden har accepterat produktförslaget (offerten & digitala korrekturen) och försett Memoria med nödvändig dokumentation och information. Memoria kan ej hållas ansvarig för leverastider längre än 4 veckor som orsakats av oförutsedda händelser såsom, oroligheter, krig, naturkatastrofer, transportförseningar, strejker, försenade insatsvaror, helgdagar (Memorias men även underleverantörers) mm.
Vid eventuell leveransförsening meddelas kunden via e-post om detta.


2. Bekräftelse

Memoria erbjuder alltid en digital korrektur på det som kunden efterfrågar, som hjälp till kundens beslutsfattande. Efter att den digitala korrekturen har godkänts av kund initierar Memoria produktion och tryck av USB-minnena. Vid fall då kunden begär bild på den färdiga produkten innan mass-producering erbjuder Memoria denna service, men då kan leveranstiden bli längre. Minsta beställda kvantitet är 50 st.
När vi mottagit kundens beställning skickar vi snarast en bekräftelse per e-post.


3. Högsta orderbelopp och kreditgräns

Vid fakturering och delbetalning varierar kreditgränsen och beräknas innan ordern slutförs. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp och företag.


4. Betalningsalternativ

Memoria tillämpar betalning mot faktura.
Betalningsvillkor mot faktura är 15 dagar netto för kunder I Sverige. Betalningsvillkor mot faktura är 15 dagar netto för kunder inom EU.
För företag utanför EU gäller förskottsbetalning om inget annat har överrenskommits.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag. Memoria tillhandahåller e-fakturor, skickas via e-mail. Önskar du brev-faktura tillkommer en fakturakostnad på 29 kr.


5. Frakt

Fraktkostnad tillkommer. Kostnaden (skälig kostnad) beror på vikt samt val av leveranssätt (express eller ekonomi). Våra fraktpartners är DHL, FedEx och Posten.


6. Fel vid transport


6.1 Skadereklamation

Om varorna skadas under transporten är Memoria ej betalningsansvarig. Vid skada av varor skall kund först meddela fraktbolag om varorna skadats under transport, därefter även Memorias kundservice inom 7 dagar (info@memoria.se).
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Betalning skall ske 15 dagar efter fakturadatum.

6.2 Förlust under transport & leveransförsening

Om varorna kommer bort under transporten är Memoria ej betalningsansvarig. Vi ansvarar ej för eventuella förluster p.g.a. försenad leverans.
Om varorna skadas eller kommer bort då kund returnerar de är kunden betalningsansvarig.


7. Returer

Memoria godtar inte någon retur utan att reklamation har gjorts. Kontakta därför Memoria kundservice först för att få godkännande om eventuell retur.
Memoria bekostar transportkostnaden av returer vid konstaterade fel på varorna.


8. Outlöst försändelse

För försändelse som ej lösts ut utan gått i retur till HB Memoria debiteras en avgift. Om USB-minnet är kundanpassat (din företagsinformation förekommer på något sätt) är du som kund betalningsskyldig till hela beloppet. Om USB-minnet inte är kundanpassat och försändelsen är outlöst, varpå den returneras till HB Memoria, tillkommer en avgift på 10 % av faktureringskostnaden + moms (minst 695 kr + moms) för HB Memorias omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).


9. Fel i vara


9.1 Fel vid leverans

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta Memoria kundservice inom 7 dagar. Efter godkännande av reklamation från kundservice skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan. I första hand får kunden en felfri, rätt vara och kompensation för transport. Eventuellt kan även återbetalning göras vid defekt eller fellevererad vara om kunden ej har behov av ytterligare USB-minne, dock avgör Memoria om återbetalning kan ske. Återbetalning sker snarast när vi mottagit och godkänt returnerad produkt. Ange alltid bankens namn, clearing nummer och kontonummer vid återbetalning.

9.2 Fel under garantitiden

Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under den garantiperiod som gäller för din produkt, garantitiden är 1 år för USB-minnen. Om det uppkommer tillverkningsfel har kunden i första hand rätt till kompensation av felfri, rätt vara och kompensation för transport. Eventuellt kan även återbetalning göras vid defekt eller fellevererad vara om kunden ej har behov av ytterligare USB-minne, Memoria avgör om detta kan åberopas.

9.3 Reklamation

Vid skada av varor skall kund först meddela Memorias kundservice inom 7 dagar och efter överrenskommelse eventuellt göra anmälan.
Meddelandet om reklamation skall innehålla följande information; 1) ordernummer 2) fakturanummer 3) namn på de produkter du vill returnera 4) Orsak till retur. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning och tillsammans med eventuella tillbehör.
Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.


10. Uppgiftsbehandling

Memoria kommer inte att dela med sig av dina företagsuppgifter eller adress och e-postuppgifter till något annat företag. Företagsinformation som du lämnar via vår hemsida eller e-mail kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller eventuella erbjudanden som vi skickar (efter utskick/godkännande av offert och korrektur accepterar kunden även framtida utskick från Memoria). Du som kund har rätt att begära - Att registrerade uppgifter ändras- Att registrerade uppgifter raderas. Kontakta oss om ni är i behov av något av detta, gör detta genom att skicka ett e-mail. Meddela vilka åtgärder du kräver.

11. Tvist

Vid eventuell tvist där partnerna inte kan nå överrenskommelse avgörs i Lunds tingsrätt.